Succesverhalen

In Haarlem zijn al een aantal VvE's die succesvol met verduurzaming in combinatie met groot onderhoud aan de slag zijn gegaan. Deze verhalen willen we graag delen zodat deze als inspiratie kunnen gelden voor andere VvE's.

VvE de Koch

VvE de Koch is één van de vijf woontorens in Schalkwijk. Deze torens zijn gebouwd in de jaren zeventig en zijn beeldbepalend voor Haarlem. Al in 2015 toonden drie van de vijf woontorens interesse om met verduurzaming aan de lag te gaan. Op dit moment is VvE de Koch de eerste toren die de verduurzaming succesvol heeft afgerond. .

Slechte staat
Het flatgebouw uit de jaren'60 was vanwege de slechte staat van de gevel toe aan renovatie. Het beslaande metselwerk was dusdanig slecht dat er maatregelen moesten worden genomen. Met de renovatie van de gevel is het gebouw tegelijkertijd bouw fysisch verduurzaamd

Financieel
Vanuit financieel oogpunt was het afbreken en opnieuw opmetselen van de bestaande gevel geen optie. De VvE heeft ervoor gekozen om een nieuwe huid te monteren op de bestaande gevel zonder te slopen.

“Een lastenverhoging van ongeveer €20,- per maand. We krijgen daar wooncomfort, lagere energiekosten en vanwege de verbeterde uitstraling, een waardestijging voor terug”.

René Reeuwijk is al ruim 10 jaar voorzitter van de VvE de Koch en nog altijd enthousiast. Dat dit traject zo succesvol verlopen is is met name te danken aan René . Met een niet aflatende energie heeft hij zich vastgebeten in de verduurzaming van VvE de Koch en ontpopt hij zich momenteel ook als een ware ambassadeur voor het verduurzamen van andere VvE's.

VvE Engelandlaan 566 – 634 te Haarlem

Een van de verhalen van VvE’s die met succes duurzaamheid met achterstallig onderhoud hebben kunnen combineren is het verhaal van de VvE Engelandlaan 566 – 634 te Haarlem. Bouwjaar van de VvE is 1966 en het betreft 35 appartementen en 13 garages. In totaal heeft de VVE 46 bewoners en 44 eigenaren.

De VvE kampt in 2007 met een aantal problemen: Lekkage in het trappenhuis, een verouderde ketel, betonrot in galerijvloeren, balkonvloeren en betonelementen, rotte kozijnen met enkel glas en een slecht dak.

Vanaf 2007 is de VvE aan de slag gegaan met de werkzaamheden en is tevens de combinatie gezocht met verduurzaming. Hiervoor heeft de VvE een aanvraag voor de Duurzaamheidslening gedaan. Anno 2017 is het achterstallig onderhoud weggewerkt, is er dubbel glas geplaatst en is vervanging van betondelen, dak en gevels gecombineerd met het aanbrengen van isolatie.

Succesfactoren van deze case zijn een bijzonder sterk bestuur, de mogelijkheid om een beroep te doen op de Duurzaamheidslening en ondersteuning van het VvE Duurzaamheidsloket bij het besluitvormingsproces.

VvE Waddenstraat maakt flat aanzienlijk duurzamer

Als Vereniging van Eigenaren (VvE) valt het soms niet mee om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen bij grote investeringen die vooral de portemonnee raken. Toch is het VvE Waddenstraat in Schalkwijk gelukt om hun flat aanzienlijk duurzamer te maken.

Sinds een paar jaar zit de Vereniging van Eigenaren (VvE) in de Waddenstraat in Molenwijk er weer warmpjes bij. “Dat is wel anders geweest”, vertelt bestuurslid Philip van Heijningen. “We stookten ons blauw hier, de maandelijkse kosten waren enorm. Veel woningen hadden nog enkel glas. Maar toen er bij een groot deel van de kozijnen houtrot werd geconstateerd, wisten we dat er wat moest gebeuren. Zo is het balletje om te vernieuwen en tegelijkertijd te verduurzamen gaan rollen. Het kostte ons vooral veel tijd om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. We stonden immers samen voor een enorme kostenpost waar we flink voor moesten sparen en waar we uiteindelijk voor een deel een lening afsloten.”

ONTZORGING Voor energieadvies en ontzorging werd Isabelle Sternheim ingeschakeld. “Al jaren helpen wij VvE’s bij hun duurzaamheidsplannen”, vertelt Isabelle. “Doordat hun structuur vaak ingewikkeld is, is ook het traject vaak lastig en gecompliceerd. Het is elke keer een uitdaging om alle puzzelstukjes op hun plek te krijgen. Maar dat maakt het juist zo leuk! Wij geven VvE’s energieadvies en informeren over de mogelijkheden die er zijn. Ook financieel. Zo zijn er allerlei subsidies en regelingen die het verduurzamen aantrekkelijker maken. Inmiddels hebben we een mooi netwerk van betrouwbare partners die kunnen helpen in de uitvoering. Bijvoorbeeld regelen dat de plannen in het meerjarenonderhoudsplan komt en dat er een planning wordt gemaakt. Als beiden eenmaal zijn goedgekeurd op de algemene ledenvergadering, start het traject.”

DUURZAME STAP VOORUIT Isabelle benadrukt de fijne samenwerking. Door hun goede voorbereiding werkten ze heel zelfstandig. Het zijn ook nog eens echte ambassadeurs van verduurzaming. Meer VvE’s gaan nu ook verduurzamen. Philip vult aan: “Door de metingen op locatie en het aantonen van het enorme warmteverlies, werd het energieadvies serieus genomen en konden we daadwerkelijk aan de slag! Dat resulteerde uiteindelijk in kunststof kozijnen met HR++ glas en dak- en gevelisolatie. Het energielabel van onze woningen is daarmee van F en G naar B en C gegaan. Een grote stap vooruit. We konden alleen niet alle gevels isoleren vanwege vleermuizen die zich daar ophouden. Isoleren is dan in strijd met de Flora & Faunawetgeving. Daar zijn we helaas vooraf niet op gewezen. Die informatie mag dus iets uitgebreider. Maar al met al kijken we heel positief terug op dit hele traject. Deze duurzame investering bespaart ons straks veel geld”.

Benieuwd wat een VvE kan doen om te verduurzamen? Hoe je meer comfort krijgt en tegelijkertijd groot onderhoud wegwerkt én bespaart op energiekosten? Vraag online een kosteloze intake aan bij het VvE Duurzaamheidsloket. Na het inventariseren van de ambities, wensen en klachten, volgt er een offerte met maatwerkadvies. Interessant om te weten is dat je bij maatwerkadvies 75 procent subsidie krijgt zonder aanvullende voorwaarden.

Bron