Subsidies en financiering

Subsidie energiebesparing

Wilt u als Vereniging van Eigenaren (VvE) energie besparen in uw gebouw en appartement(en)? Vraag dan de Subsidie energiebesparing eigen huis (SEEH) aan. Dit doet u bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl). VvE’s kunnen nog gebruikmaken van deze regeling tot en met 31 december 2022.

Deze subsidie is bestemd voor VvE’s, woonverenigingen en wooncoöperaties. Voorwaarde is dat de eigenaren zelf in de woningen wonen en deze niet verhuren. Commercieel vastgoed binnen de VvE (zoals winkels of kantoren) is uitgesloten van subsidie.

U kunt subsidie aanvragen voor:

• energieadvies door een gecertificeerde energieprestatieadviseur, eventueel in combinatie met procesbegeleiding en/of een meerjarenonderhoudsplan (MJOP);
  • energiebesparende maatregelen, waaronder isolatiemaatregelen of een samenhangend 'zeer energiezuinig pakket'.

Procesondersteuning en vergroenen MJOP

Voor een VvE is het beslisproces om energiebesparende maatregelen te nemen vaak een hele uitdaging. Ook is het een klus om te bepalen welke maatregelen het beste genomen kunnen worden. Een goede adviseur is daarbij onmisbaar. Voor die advieskosten bestaat er nu een aantrekkelijke subsidie! VvE’s kunnen een subsidie krijgen tot 75% van de kosten voor een energieadvies, een groen MJOP en procesbegeleiding. Er geldt een maximum aan de subsidie. Dat maximum wordt bepaald op basis van het aantal koopwoningen. Het maximale bedrag is nooit hoger dan € 5.400.

VvE Energiebespaarlening

Wilt u als VvE aan de slag met de verduurzaming van uw appartementencomplex? Dat is mogelijk met de VvE Energiebespaarlening. Neem contact op met de accountmanagers van het Energiebespaarfonds voor informatie en begeleiding!

Met de Energiebespaarlening kunt u energiebesparende maatregelen in of aan het appartementencomplex direct laten uitvoeren, zonder uw reserveringen aan te spreken. Voor een energiezuinig complex én een fijne plek voor uw leden om te wonen. Nu en de in toekomst. En u profiteert direct; de maandelijkse energiekosten gaan omlaag en het wooncomfort voor de bewoners wordt verbeterd.

Energiebesparende maatregelen

Als vereniging ontvangt u subsidie als u 2 of meer energiebesparende maatregelen uitvoert. Bij een etagewoning gelden aan deze energiebesparende maatregelen een aantal minimale eisen.

U kunt kiezen uit:

• Spouwmuurisolatie